Hizmet sektörleri büyüyor, imalat sektörleri daralıyor
S&P Global tarafından açıklanan Küresel Segmentler PMI ve Avrupa Segmentleri PMI verileri, hizmetler ile imalat arasındaki farkın Mayıs ayında daha da açıldığını gösteriyor.
Hizmet sektörlerine olan talep artarken, reel branşta birçok kategoride talebin zayıflaması nedeniyle daralma devam ediyor.
S&P Global tarafından açıklanan Mayıs ayı Küresel Şubeler Satın Alma Yöneticileri Endeksi (PMI) verileri, dünya ve Avrupa’da hizmet sektörlerinin büyüme eğiliminde olduğunu, imalat sektöründeki daralmanın ise devam ettiğini ortaya koyuyor.
Türkiye’nin en büyük ihracat pazarlarının bulunduğu Avrupa’da da durum farklı değil. S&P Global Avrupa Sektörler PMI verileri yazılım, bankacılık, finans ve turizm gibi sektörlerde büyüme, makine teçhizat, gayrimenkul, metal ve madencilik, konut ve kişisel bakım işleri, inşaat, inşaat malzemeleri, kimyasallar, ormancılık ve kağıt. gösteriyor.
Gayrimenkul, yapı malzemeleri, madencilik, ormancılık ve kağıt ürünleri hem Avrupa’da hem de dünyada küçülen branşlardır.
Finans, yazılım ve hizmetler, bankacılık, turizm ve medya gibi alanlarda hızlı büyüme kaydediliyor. S&P Global tarafından yapılan anketler sonucunda yayınlandı imalat PMIBilgiler hesaplanırken şubelerin yeni siparişleri %30, toplam üretim %25, istihdam %20, teslimat süreleri %15 ve stok alımları %10’dur.
HizmetFirmalara bir önceki aya göre faaliyet hacimlerindeki artış ve toplam çıktıdaki değişimler sorularak manşet veriler elde edilir.
Yazılım büyüme şampiyonu, bankacılık ve finans hızla büyüyor
S&P Global tarafından dün yayınlanan ve imalat ve hizmet kollarının giderek farklılaştığına dikkat çeken raporun temel bulguları şöyle:
■ İmalat ve hizmet kategorileri arasındaki farklılaşma derinleşiyor.
■ Finans, teknoloji, sigorta, yazılım, turizm ve eğlence gibi tüketici hizmetleri Mayıs ayında büyümeye devam ediyor.
■ Enflasyon baskılarının en güçlü olduğu sektörler turizm ve eğlencedir. Bölümün faaliyetlerinde de Mayıs ayında rekor büyüme kaydedildi.
■ Özellikle yazılım sektöründe çok hızlı bir büyüme var. Segmentin faaliyetleri, yeni siparişlerdeki rekor büyüme ile beş yılı aşkın bir sürenin en yüksek hızında büyüdü.
■ Yaklaşık bir buçuk yılın en hızlı büyümesi bankacılık sektöründe kaydedildi. Segmentin yeni iş büyümesi, Şubat 2021’den bu yana en yüksek seviyede.
■ Daralma bölgesindeki ana hammadde ve sanayi ürünleri firmaları yeni sipariş almakta zorlanıyor. Dolayısıyla makine ve teçhizat, inşaat malzemeleri, madencilik ve metaller, ormancılık ve kağıt işleri gibi branşların toplam üretimi de geriliyor.
■ Kimya sektörü de üç aylık aradan sonra ilk kez toplam üretimini artırmayı başardı.
■ Otomotiv ve otomotiv sektörü toplam üretimi 22 ayın zirvesinde, yeni siparişler 15 ayın zirvesinde. Ancak, istihdam düzeylerinde genel bir değişiklik yoktur.
■ Küresel gayrimenkul şubesinin faaliyetleri üç ay sonra ilk kez Mayıs ayında daraldı.
■ Ormancılık ve kağıt ürünleri iş kolunda hem girdi maliyetleri hem de fabrika çıkış fiyatları bilgi toplanmaya başlandığı 2009 yılından bu yana en hızlı gerilemesini gerçekleştirdi.
Avrupa’daki segmentlerin Mayıs ayı faaliyetlerine ilişkin yayınlanan bir diğer raporun öne çıkan bulguları ise şöyle:
■ Mayıs ayında bazı şubeler daralma bölgesine girmiştir.
■ İzlenen 20 şubenin sadece yarısı büyüyor ve hizmet şubelerinde ciddi bir büyüme yaşanıyor.
■ İmalat segmentlerinin performansı genel olarak zayıf kaldı.
■ Yazılım ve hizmetler, üç aydır en hızlı büyüyen segment oldu.
■ Bankacılık, finans, turizm ve eğlence, endüstriyel hizmetler, medya en hızlı büyüyen dallardır.
■ Anlaşmalı sadece iki hizmet branşı vardır: Emlak ve sağlık.
■ İmalat segmentleri, zayıf talep nedeniyle daralmaya devam ediyor.
■ Ormancılık ve kağıt ürünleri En sert daralma Avrupa’da da görülüyor.
■ Kimyasal bölüm de örnek formda zayıf bir performans kaydetti.
■ Otomobil ve otomobil segmentlerinde büyüme devam ediyor ve toplam üretimde önemli bir artış var.
■ Teknoloji ekipmanları, Mayıs ayında yine Avrupa’nın güçlü büyüme alanlarından biri.
Bu makale ilk olarak My Economy’de yayınlandı.